Cortesi Gallery
Louise Nevelson, Untitled, 1976 ca., wood painted black, 122×243.8×26 cm, photo by A. Zambianchi, courtesy Cortesi Gallery London - Lugano.
"Louise Nevelson. Assemblages and Collages 1960 - 1980", Cortesi Gallery, London. Photo by M. Studio.
"Louise Nevelson. Assemblages and Collages 1960 - 1980", Cortesi Gallery, London. Photo by M. Studio.
"Louise Nevelson. Assemblages and Collages 1960 - 1980", Cortesi Gallery, London. Photo by Lorenzo Croce
"Louise Nevelson. Assemblages and Collages 1960 - 1980", Cortesi Gallery, London. Photo by Lorenzo Croce
"Louise Nevelson. Assemblages and Collages 1960 - 1980", Cortesi Gallery, London. Photo by Lorenzo Croce

Louise Nevelson Assemblages and Collages 1960-1980

Louise Nevelson. Assemblages e Collages 1960-1980

a cura di Bruno Corà

16 febbraio – 7 aprile 2017

Opening: giovedì 16 febbraio, 18- 20.30

Cortesi Gallery, Via Frasca, 5, 6900 Lugano, Svizzera

 

 La Cortesi Gallery di Lugano è lieta di presentare la mostra Louise Nevelson. Assemblages e Collages, una selezione di ventinove opere realizzate tra il 1960 e il 1980.

Louise Nevelson (Kiev 1899 - New York 1988), nata in Ucraina ma trasferitasi presto negli Stati Uniti, è considerata una delle figure più significative dell’arte del XX secolo, epoca che ha vissuto quasi interamente.

Nevelson si è dedicata ai collages a partire da metà degli anni Cinquanta: in questi è possibile ritrovare le tracce del suo interesse per il Cubismo con il quale venne in contatto  durante i suoi viaggi studio in Europa. Realizzati su supporti lignei o cartacei e in varie dimensioni, i collages rivelano l’attenzione dell’artista per i piani prospettici e il cromatismo, la spontaneità di esecuzione, l’equilibrio della composizione. A questa produzione si affianca quella degli assemblages: in entrambi i casi si tratta di opere realizzate mettendo insieme scarti di legno e metallo che l’artista raccoglie un pò ovunque lungo le strade di New York.

Una forma di recupero di materiali già formati che, come tali, raccontano una storia, un vissuto, del quale Louise Nevelson tiene conto nella sua successiva opera di riassemblamento. Nelle sue sculture si possono riconoscere veri e propri frammenti di manufatti della nostra vita comune - gambe di sedie e tavoli, colonnine, balaustre… -  che l’artista elabora secondo una poetica che oscilla tra New Dada, Astrattismo, dopo aver rivolto lo sguardo anche alla scultura precolombiana e mesoamericana che ebbe modo di osservare in un suo viaggio in Messico nel 1950. Ma nonostante questi vari riferimenti, il risultato è fortemente originale rendendone impossibile una netta etichettatura.

Per i suoi assemblaggi l’artista predilige la monocromia, soprattutto nero e oro, come nei lavori presentati in questa mostra da Cortesi Gallery. Questa unità di colore, se da una parte tende ad annullare la dimensione formale degli elementi, dall’altra, grazie all’accento riposto sulle luci e ombre e delle superfici, ne esalta gli aspetti evocativi.

La mostra è organizzata in collaborazione con la Fondazione Marconi (Milano). Accompagna  l’esposizione un catalogo realizzato da Mousse Publishing con saggio critico di Bruno Corà.

Leah Berliawsky, meglio conosciuta come Louise Nevelson (Pereyaslav-Kiev, 1899 - New York, 1988), nata nei pressi di Kiev da una famiglia ebrea, dovette emigrare nel 1905 negli Stati Uniti d’America a causa delle leggi antisemite varate nel suo paese pochi anni prima. Cresciuta a Rockland, Maine, trasferitasi poi a New York, tornerà in Europa anni dopo per studiare con Hans Hoffman. Al suo ritorno negli Stati Uniti lavorerà prima come assistente di Diego Rivera e più tardi come art instructor nel Works Progress Administration. Nel 1941 avrà la sua prima mostra personale e nel 1946 sarà invitata alla mostra annuale del Whitney Museum, mostra alla quale parteciperà per diverse edizioni.

Tra le sue numerose mostre, ricordiamo la sua partecipazione alla Biennale di Venezia nel 1962 quando rappresentò gli Stati Uniti. Inoltre si ricordano le personali al Jewish Museum, New York (1965, 2007); al Whitney Museum of American Art, New York (1967, 1970, 1980, 1987, 1998); alla Galleria Civica d’Arte Moderna, Torino (1969); Moderna Museet, Stoccolma (1973); Walker Art Center, Minneapolis (1973); Galleria Nazionale d’Arte Moderna, Roma (1976); Solomon R. Guggenheim Museum, New York (1986); Palazzo delle Esposizioni, Roma (1994); Centre national d’art et de culture Georges Pompidou, Parigi (1997); Fondazione Roma Museo, Roma (2013) e Fondazione Mediterranea a Catania (2013-2014). Tra le collective, Sixteen Americans, The Museum of Modern Art, New York (1959–60); The Art of Assemblage, The Museum of Modern Art, New York (1961); the Carnegie International (1958, 1961, 1964, 1970); e Documenta a Kassel(1964, 1968).

I suoi lavori fanno parte di importanti collezioni private e museali, così come alcuni interventi di arte pubblica sono presenti a Chicago, Los Angeles and San Francisco, New York e Filadelfia.

 

Con il supporto di: Magazzini Generali con Punto Franco SA

 

Cortesi Gallery, Lugano

Via Frasca, 5 - 6900 Lugano, Svizzera

Orari galleria: lunedì – venerdì: 10:00-18:00

www.cortesigallery.com

info@cortesigallery.com

Per maggiori informazioni: Maria Cristina Giusti, Rhiannon Pickles PR cristina@picklespr.com, +44(0)7925810607

 

Louise Nevelson. Assemblages and Collages 1960–1980

Curated by Bruno Corà

 16 February – 7 April 2017

Opening: Thursday, 16 February, from 6 to 8.30 pm

Cortesi Gallery, Via Frasca, 5, 6900 Lugano, Switzerland

 

 Cortesi Gallery, Lugano, is pleased to present the exhibition Louise Nevelson. Assemblages and Collages, a remarkable selection of 29 works realised by the artist between 1960 and 1980.

 Louise Nevelson (Kiev, 1899 – New York, 1988) was born in the Ukraine but emigrated to the United States in her early years. She is one of the most influential figures of the 20th century, an epoch that she lived to see almost in its entirety.

 Nevelson turned to collages from the mid-50s and these works clearly show the influence of Cubism, which she encountered during research trips in Europe. Realised on wooden or paper boards and in different dimensions, the collages reveal the artist’s attention to perspective, chromaticism, spontaneity of execution and compositional balance. To this first kind of artistic production, Nevelson added assemblages: in both cases, the works are realised by collecting scrape wood and metals bits found in the streets of New York.

Reclaimed materials that, as such, tell a story, have a past that Louise Nevelson takes into account when re-assembling the pieces. In her sculptures, we recognise everyday objects – from table and chair legs, to balustrade and more – that the artist re-uses with a sensibility that wavers between New Dada and Abstractionism, but that also looks back at pre-Columbian and Mesoamerican sculpture she became fascinated with during a trip to Mexico in 1950. However, despite these many references, the final result is extraordinarily original, making it impossible to be pigeonholed.

For assemblages, the artist preferred monochrome – in particular, black and gold – as evident in the works on show at Cortesi Gallery. Using a solid colour, the dimension of the objects is flattened while the attention placed on the game of lights and shadows generated by the surfaces, enhancing their evocative aspects.

The exhibition is organised in collaboration with Fondazione Marconi (Milan) and is accompanied by a catalogue produced by Mousse Publishing, which includes a critical essay by curator Bruno Corà.

 Leah Berliawsky, known as Louise Nevelson (Pereyaslav-Kiev, 1899 – New York, 1988), was born near Kiev to a Jewish family and was forced to emigrate in 1905 to the United States because of anti-Semitic laws enacted in her country a few years earlier. She grew up in Rockland, Maine, then moved to New York, returning to Europe years later to study with Hans Hoffman. On her return to the United States, she worked first as an assistant to Diego Rivera and later as an art instructor in the Works Progress Administration. In 1941, her first solo exhibition was held, and in 1946, she was first invited to participate in the annual exhibition at the Whitney Museum, in which she took part several times.Her numerous exhibitions include her participation at the Venice Biennale in 1962, when she represented the United States. She also exhibited at the Jewish Museum, New York (1965, 2007); the Whitney Museum of American Art, New York (1967, 1970, 1980, 1987, 1998); the Civic Gallery of Modern Art, Turin (1969); Moderna Museet, Stockholm (1973); Walker Art Center, Minneapolis (1973); National Gallery of Modern Art, Rome (1976); Solomon R. Guggenheim Museum, New York (1986); Palazzo delle Esposizioni, Rome (1994); Centre national d'art et de culture Georges Pompidou, Paris (1997); Rome Foundation Museum, Rome (2013) and Mediterranean Foundation in Catania (2013–2014). With the collective, Sixteen Americans, at the Museum of Modern Art, New York (1959–60); The Art of Assemblage, The Museum of Modern Art, New York (1961); the Carnegie International (1958, 1961, 1964, 1970); and Documenta in Kassel (1964, 1968).

Many of her works also form part of both private and institutional collections, as well as several public art installations in Chicago, Los Angeles, San Francisco, New York and Philadelphia.

  

With the support of: Magazzini Generali with Punto Franco SA

Cortesi Gallery, Lugano

Via Frasca, 5 - 6900 Lugano, Svizzera

Orari galleria: Monday – Friday: 10:00-18:00

www.cortesigallery.com

info@cortesigallery.com

For further information: Maria Cristina Giusti, Pickles PR, cristina@picklespr.com, +44(0)7925810607